15.9.06

Danske top-politikere blogger ikke

Denne post handler ikke om amerikansk politik, men om den manglende adoptering af politiske blogs i Danmark, det er Altingets Maria Dalby der har begået et journalistisk sidestykke til FC København - NK Gorica-kampen med artiklen "Få gode blogs om dansk politik".

I følge artiklen blogger både Morten Helveg Petersen (Rad.V.) og Søren Pind (V) hvilket i min verden ikke er helt rigtigt. Det er rigtigt at både Pind og Helveg III har dagbøger på nettet, men det er ikke rigtige blogs.

Begge d'herrer skriver ikke i hvad jeg forstår som et blogsprog, men mere som en dagbog på nettet, der er ikke henvisninger og links til andre blogs eller artikler, det er ikke muligt at kommentere, der er ikke mulighed for at permalinke og det er ikke muligt at se hvor mange hits de har. Ovenstående er blandt de kriterer som bloggen http://lawmakers.blogspot.com/, der har til formål at få flere amerikanske politikere til at hoppe med på blogbølgen, stiller for at man kan kategorisere noget som en blog.

"Is an elected legislator. Uses blogging software. Blogs on own personal domain, no "group blogs". Blogs frequently. Blogs with own two hands in the first person. Links to other bloggers. Links from blog back to personal website. Links from personal website back to blog. Has permalinks. Allows reader comments that post immediately. Shares traffic stats with readers. Photo on front page. Name on front page. Allows permalinks to individual reader comments."

Jeg er ikke i tvivl om at både Pind og Helveg selv skriver det de lægger på deres hjemmeside, men det er i min verden ikke blogs. Der er i begge vedkommendes tilfælde tale om kedelig envejskommunikation og det er jo ikke formålet, eller styrken om man vil, med et demokratisk medie som bloggen.

Nyhedsavisens chefredaktør David Trads, der i forbindelse med lanceringen af sin nye tryksag også er hoppet på bloggen, siger til Altinget, ”Politikerne glemmer, at 1.000 hits er ret meget. Der er ingen garanti for, at et læserbrev i JP læses af flere. Her kan man få budskabet direkte ud, men det tager tid på nettet,”. Og det er netop problemet med både Helveg og Pinds pseudoblogs - at der ingen der gider læse blogs man ikke kan kommentere og som ingen finder fordi ingen i blogosfæren linker til deres posts, dels fordi det er umuligt, men også fordi indholdet ikke er mere interessant end noget man kan læse i en gratisavis som Dato.

At man så kan stille spørgsmålstegn hvor dedikeret David Trads er i forhold til bloggen når han kommer med følgende udtalelse om Hyllested.net (en blog om IT og mad): "Denne kan jeg godt lide. Man får en indsigt i, hvad der foregår i de yngre kredse af Socialdemokratiet,". Øhhh - nej, men man gjorde engang.

Maria Dalby skriver også: "Blogs er i USA kendt som et magtfuldt fænomen, der kan påvise de fejl, som både journalister og politikere laver. Og ofte få minutter efter de er begået. I Danmark er fænomenet næsten ukendt.".
Det kan godt være at blogs endnu ikke er så udbredt i Danmark, men der er rigtig mange mennesker der har hørt om blogs og der er efterhånden også et par bloggere som skriver for en ret stor læserskare - med Danmarks svar på Little Green Footballs - Uriasposten.dk i spidsen og der er også politiske blogs der skrives med andet end et udgangspunkt i det yderste højre og anti-islamisme (selv om det er dem der i øjeblikket er dominerende, hvilket jo nok skyldes at det er vores tids vigtigste politiske spørgsmål, havde blogs været opfundet i 80'erne havde de nok handlet om den kolde krig).

Dnske politikere blogger ikke fordi utrolig mange af dem efter min mening fedtspiller og på en rigtig blog bliver man nødt til at have klare holdninger, det er demokratisk medie på den måde at hvis en blog er kedelig eller ligegyldig mister den sine læsere og hvis den er spændende og velskrevet får den flere. Det er jo den rene liberalisme (hvilket sikkert forklarer hvorfor Enhedslisten ikke kommer med på bølgen lige foreløbig)!

Jeg fandt artiklen på Altinget via Peter Strauss.

- o -

Update 1: Selv om det ikke er i et gennemført "blogsprog" så bruger Katrine Lester, der er byrådsmedlem på Frederiksberg, faktisk rendyrket blogteknologi og tillader kommentarer osv. Det er forhåbentligt et tegn på at fremtiden tegner lysere for bedre dialog mellem borgere og politikere.

Update 2: ML sendte en kommentar om at den svenske EU-kommisær Margot Wallstrøm blogger og det ser faktisk meget fint ud (jeg gider ikke læse hvad kvindemennesket skriver om), men se selv på den meget tilgængelige adresse: http://weblog.jrc.cec.eu.int/page/wallstrom/

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg kan ikke læse Altinget-artiklen, så ved ikke, om det er nævnt der, men den svenske EU-kommisær Margot Wallström blogger:
http://weblog.jrc.cec.eu.int/page/wallstrom/

Mikael Lemberg sagde ...

Hey!

Omend jeg - pga. nyt arbejde - på det seneste ikke har opdateret bloggen så ofte som jeg gerne ville, kan man vel trods alt også godt kalde min blog for en politiker-blog...

Anonym sagde ...

Beklager, men jeg må have sovet i timen, når jeg ikke havde opdaget, at indholdet af hyllested.net havde ændret sig - tak for oplysningen.

David

Anonym sagde ...

Jeg er meget enig med dig i, at "dagbøgerne" er kedelige i den forstand, at man ikke kan kommentere. Men jeg er overbevist om, at politikerne får meget respons på dem - hvorfor de burde åbne for kommentarfunktioner. Medlem af Europaparlamentent Dan Jørgensen skriver i et mere "blog agtigt" sprog på danj.dk og.

Men derudover håber jeg - i anledning af David Trads' opmærksomhed her på siden- at avisen.dk vil fastholde deres blogafdeling - også efter den 6. oktober hvor den elektroniske udgave af Nyhedsavisen eftersigende skulle gå i luften.

Og slutteligt syntes jeg faktisk, at det er super sejt, at Wallström bruger energi på hendes side - og at hun har åbent for kommentarer.