29.3.07

San Francisco forbyder plastikposer

San Francisco forbyder, som den første by i Nordamerika, engangsplastikposer. Forbudet som gælder både fra dagligevareforretninger og for "drugstores" og omfatter poser der ikke kan genbruges og ikke kan biologisk nedbrydes. Byens politikere håber at forbuddet vil sprede sig til andre byer.

Supermarkeder har seks måneder til at implementere reglerne og de mindre drugstores har et år. Byen Supervisior Ross Mirkarimi fortæller at byens indbyggere årligt bruger op mod 200 millioner plastikposer - poser det tager naturen cirka 1000 år at nedbryde.

Kilde: Politics1

7 kommentarer:

Anonym sagde ...

Til gengaeld vil de bruge papirsposer, hvilket heller ikke er saerligt smart rent miljoemaessigt. Maaske der ligger en eksportmulighed for brugte danske muleposer - det vil vaere en fordel for begge lande; en miljoeforbedring i USA, og en forskoennelse af Danmark, hvis vi slipper af med nogle af de allergrimmeste...

Henrik Hansen sagde ...

Ross Mirkarimi er medlem af USGP ( De grønne)
http://www.gp.org/press/states/ca/ca_2007_03_27.shtml

Ved valget i 2004 fik han blandt 22 kandidater 28,6 af stemmer i district 5. og vandt.
http://www.sfgov.org/site/election_index.asp?id=47495
( Man bruger et valgsystem der ligner det Irske og vælgerne kan ranke kandidater ind på 1,2,3. pladsen og når ingen har fået over 50 % af stemmerne går man ind og ser på 2. den og 3. de prioriteterne og på den måde nået Ross over 50 % af stemmerne efter nogen stemmeoptællinger. Det udvidet kursus i dette valgsystem kan man få ved at henvende sig til mig)

SFgate lavet efter valget en fin kort beskrivelse

Under the system, voters rank up to three choices for the office being decided. If no one candidate wins more than 50 percent of the vote, the lowest vote-getter is eliminated from the race, and the next-ranked vote on ballots won by that candidate are redistributed. The process continues until someone receives a simple majority of votes.

Valget var et Non-partisan valg men Ross tilknytning til de grønne er velkendt i SF.

Og Undskyld jeg laver så lang en kommentar. Men når du nu for første gang laver en omtale af en grøn så kunne jeg ikke dy mig.

Selve forslaget forekommer egentligt rimeligt. Jeg har da i hvert fald fået et nemmer liv efter jeg er begyndt altid at tage min stofpose med over i brugsen og derved slipper for at smide alle de unødige plasticposer ud.

Henrik Hansen sagde ...

laver lige nogen pæne links

se valgresultatet her

Se omtale af sagen på USGPs hjemmeside her

Garby sagde ...

@Niels: Jeg er helt sikker på at dit forslag med lidt held kan udskyde den danske fagbevægelses død i to-tre regnskabsår. Der ligger helt sikkert en masse muleposer på lagrene rundt om.

@Henrik: Takker for din fine kommentar.

Anonym sagde ...

Med fare for at blive slået i hardkorn med Svend Auken eller Holger K. vil jeg nu foretage min debut udi USA kritik her på siden:

Da jeg var i Californien (stedet hvor alt godt opstår 5 år før vi andre får glæde af det) var der særligt en ting der undrede mig: deres indkøbposer. De var af papir, og der var ikke hank i. Derfor gik man rundt som en anden abekat med poserne klemt fast mellem albuerne og hofterne. Det er mig ubegribeligt, at landet der har alt ikke kan tilbyde kunderne en god gammeldaws nettopose med hank og bund der ikke går hul i.

Anonym sagde ...

Uffe, det er langt sundere for din ryg at bære en pose mellem armene, uanset om den er af plastic eller papir :-)

Men ellers har du helt ret. Det er også noget af det, jeg slet ikke fatter ved USA.

Men flere steder bliver man da spurgt, om man vil ha' "paper or plastic".

Anonym sagde ...

Ok, det med ryggen var nyt for mig. Måske forklaringen skal søges her, da butikkerne vel ikke er interesserede i at blive sagsøgt for 20 mio. dollar af vrede kunder, der mener at have fået ondt i ryggen pga. hanke i posen.