25.10.05

Bush udnævner afløser for Greenspan

Jeg har nu oplevet valget af en ny pave (Benedict XVI), en ny højesteretspræsident (John Roberts) og nu faldt det sidste holdepunkt i en ellers foranderlig verden, formanden for den amerikanske centralbank Alan Greenspan stopper efter 18 år som den person med mest indflydelse på verdensøkonomien.

Hans afløser bliver Ben S. Bernanke, nuværende toprådgiver for Præsident Bush. Bernanke har et imponerende C.V., kandidat fra Harvard, Ph.D. fra Massachusetts Institute of Technology og har undervist på Stanford, Princeton, New York University og London School of Economics. Han har desuden skrevet tre lærebøger om makroøkonomi. Der vil ikke stå tvivl om Bernankes akademiske evner, men han kan anklages for manglende bankerfaring.

Ben Bernanke er ikke ukendt med ledelsen af Federal Reserve (som er centralbankens navn) han var bestyrelsesmedlem (Board of Governors) fra 2002 til 2005. Han forventes at ville fortsætte i samme spor som Greenspan (hvilket kloge økonomer må vurdere om er godt eller skidt), men han har været tilhænger af at banken skal opsætte konkrete mål for inflationsbekæmpelse, noget som Greenspan har været imod.

Den nye nationalbankschef blev født i Augusta, Georgia i 1953, og når han er blevet godkendt af Senatet vil han blive den 14. chef for centralbanken siden institutionens oprettelse i 1913. Ligesom sin forgænger er Bernanke (nærmest selvfølgelig) jøde, S’et i hans mellemnavn står for Shalom.

Det er senatets Banking, Housing and Urban Affairs Committee der skal forestår høringen af Bernanke og både udvalgsformand Richard Shelby (R-AL) og den ledende demokrat Paul Sarbanes (D-MD) virker umiddelbart meget positive over udnævnelsen, men jeg vil ikke længere forsøge at forudse om han bliver godkendt eller ej.

Denne "Ivy League egghead" skal fra januar 2006 bestemme hvor meget renten skal være.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Nu må vi se hvor længe paven han holder - han er jo primært valgt fordi han snart kommer til at spille på hjemmeholdet.

Rent indflydelsesmæssigt sætter jeg dog mine penge på Federal reserve når det kommer til indflydelse, så kan Paven beholde Polen, Irland, Afrika og Phillipinerne.

DanskPol sagde ...

Jeg tror det er mig der er kommet til at lave en lille grammatisk svipser, jeg mener naturligvis ikke at hverken Paven eller Højesteretspræsidenten har større indflydelse på verdensøkonomien, men at Johannes Paul og William Rehnquist har været gennemgående personer i hele den periode hvor jeg har fulgt nyheder. Det er vel kun Castro og diverse kongelige der stadigvæk er i live.