15.7.05

Bogstafet

Min gode ven Kasper Hyllested har sendt mig denne bogstafet fordi han mener jeg må læse nogle interessante bøger om Amerika.

1. You're stuck inside Fahrenheit 451. Which book do you want to be?
Jeg har aldrig læst den pågældende bog af Ray Bradbury, kun et kort resumé, og det er vist en bog om bogafbrændinger. Men hvis jeg skulle være en bog der skulle brændes skulle jeg være Klinkevalsen af Jane Aamund eller er eller anden bog af Hanne Vibeke Holst (onde bøger). Skulle jeg være en bog af mere politisk karakter ville jeg gerne være Das Kapital af Karl Marx (meget ond bog). Skulle jeg derimod være en bog som folk skulle læse ville jeg gerne ”Demokrati i Amerika” af Alexis de Torqueville. Den har et undertrykt folk (som f.eks. franskmænd og svenskere) godt af at læse.

2. Have you ever had a crush on a fictional character?
Ja, men oftest på film – ikke mindst Vivian Ward fra Pretty Woman spillet af Julia Roberts og de fleste roller som er blevet portrætteret af Angelina Jolie. Jeg er til gengæld aldrig blevet lun på en person i en bog – hvilket sikkert siger en del om hvilken overfladisk person jeg er.

3. The last book you bought is?
Profiles in Courage af John F. Kennedy, med forord af Robert F. Kennedy. Bogen er skrevet af Kennedy i 54-55 og handler om otte forskellige amerikanske politikere der fulgte deres overbevisning og udvist stort mod. De otte; præsident og senere kongresmedlem John Quincy Adams (D-MA), Senator Daniel Webster (D-MA), Senator Thomas Hart Benton (D-MO), Senator Sam Houston (D-TX), Ed Ross (R-KS), Lucius Lamar (R-MS), Senator George Norris (R-NE) og Robert Taft (R-OH). Hvorfor de Kennedy har valgt de otte kan læses her.
Det er en udmærket bog der sætter nogle personer på nogle af de store begivenheder i amerikansk historie.

4. What are you currently reading?
Jeg er lige gået i gang med ”My Life” af Golda Meir, tidligere prime minister i Israel. Den glæder jeg mig til at læse. Jeg er fascineret af stærke kvinder i politik, kvinder som Margareth Thatcher og Madeleine Allbright.
Golda Meir har engang sagt at "Let me tell you something that we Israelis have against Moses. He took us 40 years through the desert in order to bring us to the one spot in the Middle East that has no oil!".

5. Five books you would take to a deserted island
”Ringenes Herre” af J.R.R. Tolkien og ”Dune” af Frank Herbert, det er gode bøger man kan læse igen og igen.
”The Senate 1789-1989” af Senator Robert C. Byrd (D-WV), en historie om en institution af en der har været med næsten hele tiden (han er valgt i 1958).
Shakespeares samlede værker fordi at jeg ville ha’ tid til at læse dem og dermed udvide min kulturelle horisont.
Classic Rapport, juni 2005” med spændende artikler om Verdens Fedeste Biler og guldefeber i Amazonas jungle. Desuden gode billeder af nøgne damer.

Who are you going to pass this stick to (3 persons) and why?
Jeg vil sende den videre til Anders Kronborg (S) fordi han på ægte amerikansk vis har samlet herre mange endorsements - Godt gået, desuden er han en rigtig hyggelig fætter.

Så vil jeg sende den til Københavns bygge- og teknikborgmester Søren Pind (V) fordi han er den eneste jeg kender der efter sigende har et billede af Ronald Reagan på sit skrivebord.

Den sidste kunne jeg godt tænke at sende til min fellow blogger Senator Barack Obama (D-IL). Han er for cool, hvis han svarer er han alt for sej.

Ingen kommentarer: